سامانه جامع جمع آوری اطلاعات سطوح فوقانی جو (رادیوسوند)

  • اگر چه با وجود ایستگاه های خودکار هواشناسی می توان به بسیاری از اطلاعات مورد نیازجوی پی برد ولی اطلاع از پارامترهای فوقانی جو ( تا حدود 30 کیلومتری سطح دریا) جهت مطالعه و همچنین کمک به انجام پیش بینی های هواشناسی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. از این رو از  دستگاهی به نام رادیوسوند که بوسیله ی یک بالون کوچک به هوا فرستاده می شود استفاده و  اطلاعات سطوح  فوقانی جو به گیرنده زمینی ارسال و ذخیره می گردد.
  • فرستنده رادیوسوند وایسالا دارای سنسورهای دما ، رطوبت و فشار هوا وGPS بوده که پیش از ارسال توسط دستگاه گیرنده زمینی به صورت خودکار صحت سنجی و کالیبره می گردد. موقعیت سنسور توسط گیرنده هوشمند زمینی ردیابی شده و اطلاعات به صورت لحظه ای دریافت و گزارش می گردد.این شرکت ارایه دهنده آخرین مدل رادیوسوند وایسالا RS41 می باشد.

مقادیر اندازه گیری شده توسط رادیو سوند وایسالا شامل موارد ذیل است :

دمای هوا

رطوبت هوا

فشارهوا

طول و عرض جفرافیایی

ارتفاع از سطح آب های آزاد

سرعت و جهت باد از طریق تغییر موقعیت محاسبه می گردد

  • در حال حاضر روزانه بیش از 1400 رادیو سوند در سرتاسر کره زمین توسط اعضا جهانی WMO مورد مصرف قرار گرفته و اطلاعات ضروری گرد آوری شده جهت تولید مدل ها و ارایه پیش بینی وضعیت جوی چند روز آینده و نیز دانشگاه ها ،موسسات تحقیقاتی،سازمان محیط زیست و سایر ارگان های مرتبط به نوبه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • روش های مختلفی جهت استفاده از رادیو سوند وجود دارد :

ارسال توسط فرد (ارسال بوسیله بالن)

ارسال بوسیله دستگاه اتوسوند (دستگاه به صورت خودکار سنسور و بالن را آماده و در زمان های مشخص شده ارسال می کند )

ارسال از طریق هواپیما و استفاده از چتر نجات .

  • این شرکت درسطح کشور 10 ایستگاه زمینی بروزرسانی شده و یک ایستگاه اتوسوند را تأمین، نصب و راه اندازی نموده و خدمات و پشتیبانی های لازم در این زمینه را ارایه می دهد.

شرکت توفند پایش صبا

مفتخر به ارایه‌ی به‌روزترین محصولات هواشناسی و پزشکی 

شماره تماس

021-88175990

ایمیل

info@toofandco.com